ΙΕΚ Νέα Γνώση

Διαχείριση Άγχους στον Χώρο Εργασίας

Διαχείριση Άγχους στον Χώρο Εργασίας

Διαχείριση Άγχους στον Χώρο Εργασίας

της Βάνας Παπακίτσου, Ψυχολόγου, MSc, PhD Cand.

Το άγχος στην εργασία ορίζεται ως το φαινόμενο ψυχολογικής πίεσης και είναι αποτέλεσμα επίδρασης δύσκολων συνθηκών. Σχετίζεται με πληθώρα αρνητικών συναισθημάτων και μπορεί να προσδιοριστεί σαν ένα μεγάλο και σύνθετο αρνητικό συναίσθημα.

Σύμφωνα με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (2013) το εργασιακό άγχος αφορά περίπου έναν στους τέσσερις εργαζομένους, ενώ σύμφωνα με σχετικές μελέτες, σε ποσοστό από 50%-60% του συνόλου των χαμένων εργάσιμων ημερών σχετίζονται με το εργασιακό άγχος, γεγονός που συνεπάγεται τεράστια επιβάρυνση τόσο για την ανθρώπινη υγεία όσο και για την οικονομική ανάπτυξη.

Αιτίες Άγχους στην Εργασία

Μερικές από τις αιτίες πρόκλησης του άγχους είναι:

  1. Ο υπερβολικός φόρτος εργασίας
  2. Οι αντικρουόμενες απαιτήσεις και ασάφειες όσον αφορά τον ρόλο του εργαζόμενου
  3. Η έλλειψη συμμετοχής στη λήψη αποφάσεων που επηρεάζουν τον εργαζόμενο και η έλλειψη επιρροής στον τρόπο διεξαγωγής της εργασίας
  4. Η κακή διαχείριση των οργανωτικών αλλαγών και η εργασιακή ανασφάλεια
  5. Η αναποτελεσματική επικοινωνία, η έλλειψη υποστήριξης από τη Διοίκηση ή τους συναδέλφους
  6. Η ψυχολογική και σεξουαλική παρενόχληση και η βία που ασκείται από τρίτους.

    pososto-ergasiakou-stress

Τρόποι Διαχείρισης του Άγχους στην Εργασία

  1. Δεν χρειάζεται να είστε πάντα τέλειοι και σωστοί.
  2. Έχετε το δικαίωμα να πείτε «όχι» και να μη φορτωθείτε με επιπλέον εργασία, τη στιγμή που πραγματικά δεν μπορείτε να αντεπεξέλθετε σε αυτή.
  3. Ο τρόπος με τον οποίο βλέπετε τα γεγονότα μπορεί να είναι είτε αρνητικός είτε θετικός. Καθώς αυτό εξαρτάται μόνο από εσάς, είναι καλό να επιδιώκετε επαφή με θετικούς ανθρώπους, αντλήστε από την ενέργειά τους, αποφεύγοντας παράλληλα τη συναναστροφή με τους αγχώδεις συναδέλφους.
  4. Προσπαθήστε να σταματάτε κάθε δραστηριότητα τη στιγμή που πλέον το μυαλό και το σώμα σας δεν έχουν τη δύναμη να αντεπεξέλθουν.
  5. Μην επιτρέπετε στις αρνητικές σκέψεις να καταλαμβάνουν το μυαλό σας για διάστημα μεγαλύτερο της μιας ώρας καθημερινά. Ταυτόχρονα, καταγράφοντας τις ανησυχίες σας σε ένα φύλλο χαρτί, προσδίδετε σε αυτές την πραγματική βαρύτητα που πρέπει να έχουν και όχι αυτήν που δημιουργεί το μυαλό σας.

Βιβλιογραφία

*Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία (2013). Πανευρωπαϊκή έρευνα γνώμης σχετικά με την ασφάλεια και την υγεία στο χώρο εργασίας. Αποτελέσματα σε ολόκληρη την Ευρώπη και την Ελλάδα – Μάιος 2013. Διαθέσιμο στη διεύθυνση: https://osha.europa.eu/en/safety-health-in-figures

*Ευρωπαϊκός Οργανισμός για την Ασφάλεια και την Υγεία στην Εργασία, 2010. Ευρωπαϊκή έρευνα για τις επιχειρήσεις σχετικά με τους νέους και τους αναδυόμενους κινδύνους (ESENER).

*Lazarus, R. S. (2000). Toward better research on stress and coping. American Psychologist, 55 , 665–673.

*Οδηγία-Πλαίσιο 89/391/ΕΟΚ. Η συμφωνία-Πλαίσιο σχετικά με το εργασιακό άγχος (2004) και η συμφωνία-Πλαίσιο σχετικά με την παρενόχληση και τη βία στην εργασία (2007) παρέχουν καθοδήγηση για τους εργοδότες στην αντιμετώπιση των συγκεκριμένων ζητημάτων. Ευρωπαϊκό Σύμφωνο για την Ψυχική Υγεία και Ευεξία, 2008. Διαθέσιμο στη διεύθυνση: http://ec.europa.eu/health/mental_health/docs/mhpact_en.pdf

close

eclass.nea-gnosi.gr

ΕΣΥΔ