Ιατρικός Τουρισμός

Πως θα αλλάξω αυτά που κάνω και αυτά που κάνουν οι άλλοι

Πως θα αλλάξω αυτά που κάνω και αυτά που κάνουν οι άλλοι

Κλάδη – Κοκκίνου Μαρία

Γιατί κάποιοι μαθητές φέρνουν τις εργασίες τους και κάποιοι άλλοι όχι;

Γιατί κάποια παιδιά συνεργάζονται και παίζουν μαζί με τους συνομήλικούς τους και κάποια άλλα είναι επιθετικά προς τους συμμαθητές τους;

Γιατί κάποιοι άνθρωποι επιμένουν μέχρι να πετύχουν το στόχο τους και κάποιοι άλλοι αρνούνται ακόμη και να προσπαθήσουν;

Γιατί κάποιοι εκνευρίζονται εύκολα και κάποιοι άλλοι διαχειρίζονται με ψυχραιμία και τις πιο δύσκολες καταστάσεις;

Γιατί κάποιοι βρίσκουν απόλαυση στο να ασκούνται και κάποιοι άλλοι όχι;

Γιατί κάποιοι συνάνθρωποί μας φροντίζουν τη διατροφή τους και κάποιοι άλλοι δεν μπορούν να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα υγιεινής διατροφής;

Γιατί σε κάποιους αρέσουν τα Μαθηματικά, σε κάποιους η ποίηση και σε κάποιους άλλους και τα δυο;

Τι κάνουν κάποιοι γονείς και τα παιδιά τους συμμορφώνονται στις υποδείξεις τους;

Τι κάνουν κάποιοι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές τους τούς σέβονται, τούς αγαπούν και αγαπούν και το αντικείμενο που διδάσκουν;

Ακόμη και οι πιο πρόσφατες εξελίξεις στη γενετική έρευνα ή οι τεχνικές απεικόνισης της λειτουργίας του εγκεφάλου δεν θα μπορέσουν να απαντήσουν σε αυτές τις ερωτήσεις. Κι όμως όπως μας έχουν αποδείξει αιώνες επιστημονικής έρευνας σε όλα τα πεδία του «φυσικού κόσμου» τίποτα δεν είναι τυχαίο. Τα αίτια βρίσκονται  στις αλληλεπιδράσεις των στοιχείων αυτού του φυσικού κόσμου.  Όσον αφορά στη συμπεριφορά, υπάρχουν βασικές αρχές οι οποίες μπορούν να μας βοηθήσουν να ερμηνεύσουμε την ανθρώπινη συμπεριφορά των ανθρώπων και όλων των έμβιων οργανισμών και κυρίως να μας κατευθύνουν στο πώς θα μπορούσαμε να διαμορφώσουμε τη δική μας συμπεριφορά και τη συμπεριφορά των άλλων με αποτελεσματικό και ωφέλιμο τρόπο.

Η επιστήμη της συμπεριφοράς ως πειραματική επιστήμη, ερευνά τις αρχές της συμπεριφοράς και ως εφαρμοσμένη επιστήμη προσφέρει την τεχνολογία για την αποτελεσματική διαμόρφωσή της.

Κανένας δεν «επιλέγει» να συμπεριφέρεται με τρόπους που δεν ωφελούν τον ίδιο και τους γύρω του. Όμως χρειάζεται γνώση των βασικών αρχών της συμπεριφοράς για την επιτυχή  διαμόρφωσή της.

Οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί είναι οι αρχιτέκτονες της συμπεριφοράς. Είναι αυτοί που διαμορφώνουν και χτίζουν τη συμπεριφορά των παιδιών και κυριολεκτικά χτίζουν με αυτό τον τρόπο την κοινωνίας του μέλλοντος. Οι ψυχολόγοι αργότερα το μόνο που μπορούν να κάνουν είναι το να επιδιορθώνουν τις «κακοτεχνίες» των γονέων και των εκπαιδευτικών. Κι όμως οι πλειονότητα των γονέων και των εκπαιδευτικών δεν αξιοποιούν την επιστήμη της συμπεριφοράς και εφαρμόζουν μεθόδους που εφάρμοζαν αντίστοιχα οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί του προηγούμενου αιώνα. Είναι γεγονός ότι ένας μηχανικός του προηγούμενου αιώνα δεν θα μπορούσε να εργαστεί στη σύγχρονη εποχή. Ένας δάσκαλος όμως του προηγούμενου αιώνα θα μπορούσε άνετα να μπει σε μια τάξη και να διδάξει με τις ίδιες μεθόδους. Αυτό σημαίνει ότι είτε τον προηγούμενο αιώνα είχαν «ανακαλυφθεί» τα πάντα για τη διαμόρφωση της συμπεριφοράς  είτε ότι οι εκπαιδευτικοί δεν εφαρμόζουν και δεν αξιοποιούν την επιστήμη της συμπεριφοράς.

Και μην ξεχνάμε αυτό που είχε πει ο Bacon, «για να ελέγξουμε τη φύση πρέπει να την υπακούσουμε». Οπότε για να ελέγξουμε τη συμπεριφορά πρέπει να υπακούσουμε στους νόμους που την διέπουν.

Κατά τη γνώμη μου, όχι μόνο θα πρέπει να αρχίσουμε να το κάνουμε αλλά έχουμε ήδη αργήσει πολύ. Είναι απαράδεκτο να είμαστε δάσκαλοι, γονείς και επαγγελματίες γενικότερα που διαχειρίζονται τη συμπεριφορά και να μην γνωρίζουμε τις βασικές της αρχές. Και αν αυτό σας φαίνεται υπερβολική «απαίτηση» σας ερωτώ ποιά θα ήταν η γνώμη σας για ένα γιατρό που δεν θα γνώριζε τίποτα από βιολογία αλλά απλά θα στηριζόταν στο ταλέντο του, στη καλή του πρόθεση, σε κάποια κόλπα και στον αυτοσχεδιασμό

close

eclass.nea-gnosi.gr

ΕΣΥΔ